måndag 12 augusti 2013

Händer i höst

Nu njuter jag av de sista lediga dagarna innan arbetet börjar igen. Efter en välbehövlig semester känner jag mig redo att möta höstens utmaningar som kommer att bestå av lärarjobbet men också en del utbildning och fortbildning

Det jag vet innan uppstarten är hur min tjänstefördelning ser ut, precis som före semestern, men jag vet ingenting om grupperna. Kanske fortsätter många av eleverna som inte slutfört kurserna, eller så finns det de som inte gör det. Kanske är det många nya som vill in eller så kommer de lite senare under terminen. Det är så det ser ut inom delar av vuxenutbildningen då man har kontinuerligt intag.

Det som varit planerat är att slutföra ett projekt som handlar om att utveckla nätbaserad Sfi. Därtill har min arbetsplats fått pengar till att implementera projektet och det ska bli spännande att komma igång med det arbetet också. De första dagarna tillbaka på arbetet kommer jag att lägga mycket tid på att revidera studiehandledningarna med mål att tydliggöra syfte och kunskapskrav för examinationsuppgifterna. Att engagera eleverna mer i bedömningsfrågor är en viktig och utmanande uppgift.

Jag kommer också att fortsätta med mina studier, som fått vila under större delen av min lediga tid. I snigeltakt skriver jag en D-uppsats inom Svenska med didaktisk inriktning och så ska jag läsa sista och tredje kursen i Kreativt skrivande. I september kommer jag att besöka Bokmässan och lyssna på intressanta föreläsningar och längre fram i höst ska jag delta i ett symposium som handlar om läsning och förmedling av skönlitteratur.

Nästa inlägg kommer att handla om framtidens kunskaper i skrivande.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar